Rabu, 14 Mei 2014

JOMKite Main Wau di waktu petang.

Assalamualaikum...afdal kan bagi salam dulu.. :). Entri kali ni, saya mau cerita pasal permainan tradisional Malaysia...Agak patriotik sedikit kan bunyinya? hehe apa salahnya kita menghargai warisan negara kita kan. Topik kali ni pasal WAU...pernah dengarkan? ala macam lagu, ewau bulan ewau bulan, ewau bulan taraju tigo...haaa yang tu la saya mau cerita. Saya pun x pernah terfikir yang saya boleh hasilkan sebuah wau hehe walaupun xla menarik sangat kan wau 2. adalah sikit2 kecomelannya di situ..ceaaaa 'comel' la sangat ya. Wau ni saya buat masa amali seni semester 4. Wow agak mencabar juga la sebab kena buat 2 amali n 1 lg ialah topeng..haaa y topeng 2 jujur saya mengaku. saya buat 1 malam jak...hehe..esok paginya masih x lekat lagi..

Haaaa cerita pasal wau kucing..kenapa disebut sebagai wau kucing...Hehe...macam ni cerita dia, wau jenis wau kucing ni kalau kita terbalikkan yang atas p bawah, yang bawah p atas haaaaaa nampaklah rupanya seperti kucing. betul la nampak macam kucing hehe..tambah lagi dengan corak dan cara kita buat sobek. kalau kena dengan tempatnya, corak2 yang kita sudah sobek 2 akan jadi macam mata dan hidung kucing hehe... Sobek 2 apa cikgu? Ni murid saya pernah tanya. Sobek 2 ialah proses kita membuat corak pada badan wau 2 la, buat corak atas kertas dia. betul ka x? cari d google la kalau kurang tepat...hehe..

dalam penghasilan wau ni, saya kategorikan kepada 4 la...lagi senang..xtahu pula kalau orang lain punya kategori hehe..

1. Proses cari buluh & potong...
2. Proses Meraut Buluh...
3. Proses mengikat bulu.
4. Proses membuat sobek dan mencantikan wau..


Meh tengok macam mana mau buat ni Wau Kucing ni ^_^

Firstly, benda asas untuk buat wau ialah???? Mestilah buluh...hehe buluh ni kan kena ambil yang sederhana, xtua dan x muda... Menurut tukang buat wau, buluh yang makin lama disimpan, makin bagus kualiiti nya..betulll hehe..simpan di bawah atap rumah..bukan atas atap rumah ok..Buluh ni kami orang ambil nunnnn belakang asrama...hehe kebetulan la kan ada buluh d sana...

(heeeee....apa benda yang kuning2 di tengah2 2..hehe sebenarnya saya cuba untuk edit pic ni n letak nama di sana, supaya....orang x boleh ciplak hehe...tp malagnya pic ni t'resize dengan sendirinya...lastly x jadi la mau buat..)


proses potong buluh.....kredits to my clasmate Wan, sebab sudah bersusah payah tolong kami ambil buluh hehe :)





Yang ni pula, proses meraut buluh...bagi dia halus......kena alert bahagian mana yang tebal dan bahagian mana yang perlu nipis..hehe susah ni..


Now...masa untuk ikat buluh, kena pandai cari benang yang senang mau ikat, kalau tali jenis dibawah ni susa sikit sebab licin...



Lastly, kami guna benang jahit saja hehehe...menjadi juga cuma kena pastikan ikatan 2 betul2 kukuh..


dah siap ikattt... ^_^


Tekapkan bahagian rangka wau pada base kertas berwarna...ehh lupa mau bagitau, wau yang saya buat ni wau hiasan ya..bukan wau untuk terbang punya hehehe...kalau wau untuk terbang lagi rumit dalam pemilihan buluh & proses meraut buluh sebab mau tentukan keseimbangannya..



yang ni proses buat corak ehhh..sebelum buat corak kena lipat dua dulu bahagian wau 2...


haaaa start dan proses menyobek untuk base wau ni...kena ati2 sebab pisau yang digunakan bukan cutter tapi sejenis pisau sobek..tajam 2...'sodap' juga kalau kena matanya...






Haaaaa sobekan pertama untuk base dia...hehe colour hitam...


saya pilih warna pink terang...memang terang la sangat ehehe..


macam mana mau sobek hehe...sebelum sobek...tampalkan kertas warna pada bahagian belakang dengan menggunakan gam air...boleh...gam air..hehe tunggu kering baru sobek..kalau x..rosak la coraknya..








Tadaaaaaaa....proses menyobek dah siap....penat doh...semalaman x tido hehe..


haaa rangka wau tadi pula apa cerita? hehe letak rangka wau pada kertas...saya pun lupa suda kertas apa nama dia ni...tapi kertas ni memang transparent la..mudah koyak e2 kelemahannya..




untuk lekatkan corak2 yang telah disobek tadi...saya gunakan sejnis spray...lupa pula apa nama dia...tapi memandangkan spray ni x berapa kuat sangat...maka...gam air adalah sangat diperlukan terutamanya pada bahagian sisi wau..



yang ni belum siap lagi sebab belum letak rumbu di tepi dan atas kepala wau hehehe...xla menarik sangat kan wau ni? tapi apa yang penting bagi saya adalah pengalaman dari a sampai z...mengajar kita erti kesabaran dalam melakukan sesuatu...Alhamdulillah..syukur, amali ni banyak membantu saya dalam result exam... :)


kredit :http://anyslifestory.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan